Mooie dagen

12 maart 2018 - Hokitika, Nieuw-Zeeland

Fjord bij Milford SoundAlweer enige dagen geleden dat we wat geschreven hebben over onze reis. Weinig wifi en ander internet tot onze beschikking gehad. Vanuit Te Anau zijn we richting Milford Sound gereden. Een mooie weg richting de Tasman Sea. Onderweg de Mirror Lakes bekeken. Teveel wind en golfbewegingen op het water, dus weinig te spiegelen. Halverwege hebben we onze wandelschoenen aangetrokken om enige afwisseling in onze autotochten te krijgen. Een halve dag gewandeld naar Key Summit, 's avonds ons campertje bij de Cascade Creek neergezet om te overnachten. Een onverwacht grote camping op de weg naar Milford Sound.

De volgende dag verder richting het mooie fjord. Een boottocht gemaakt het fjord in tot de Tasman Sea. Veel golfslag hier, goed om zeeziek te worden. Een aantal zonnende zeeleeuwen gezien en een prachtig fjord.

Deze omgeving staat erom bekend 200 dagen per jaar regen te hebben, vandaar de mooie groene omgeving. Onze wandeling en boottocht ging onder een prachtige stralend blauwe lucht.

Na deze mooie boottocht ging onze rit verder richting Queenstown. Onderweg overnacht in Frankton aan lake Wakatipu. Teveel bacteriën hier in het water, dus zwemmen werd hier afgeraden. Zaterdag in Queenstown, een gezellige drukte. Een mooi stadje met heerlijke restaurants en veel vertier op het water. Na de Nieuw Zeelandse keuken gekeurd te hebben verder richting Arrowtown. In het donker geprobeerd een camping te vinden, zonder resultaat. De enige die we konden vinden was gesloten, dus maar in een woonwijk overnacht. Bed hebben we toch wel bij ons.  :-)  Door niemand weggejaagd, 's morgens door de plaatselijke bevolking vriendelijk begroet.

Arrowtown is een mooi stadje waar vroeger veel goud gevonden werd door Chinese  gastarbeiders. Een aantal huisjes zijn nog bewaard gebleven. Onze camper is hier nog lux bij te noemen, wij slapen hier maar enkele weken in, zij enkele jaren.

In Wanaka hebben we ons heerlijk opgefrist in het meer. Een beetje koud, maar met een lekker zonnetje goed te doen. Onszelf verwend met een lunch aan het water. En weer verder naar de blue pools. IJskoud water wat door de reflectie van het licht heel blauw aandoet.

Vandaag 12 maart verder gereden richting Haast. Het eerste dorp weer aan de westkust van het Zuider eiland. Het is maar wat je een dorp noemt, 3 huizen en niet eens een kerk. Weinig dorp te bekennen hier. Doorgereden naar Lake Paringa en daar overnacht. Net op tijd daar aangekomen, camping was al snel vol.

Onze volgende stop vandaag zijn de gletsjers. We hebben enkele uren gewandeld naar de Franz Josef gletsjer. Wandelend is deze niet meer te bereiken, de laatste jaren is deze zover gesmolten dat dit niet meer veilig is. Alleen met een dure helikopter is er nog te wandelen over het ijs. 10-15 jaar geleden was dit nog wel te doen. Wel erg commercieel in het dorp met schreeuwende reclameteksten om een helikoptervlucht te ondernemen.

Nu zijn we aangekomen in Hokitika, aan de westkust. Gelukkig zijn de avonden en nachten niet meer zo koud als een week geleden. Heerlijk relaxed aan het strand gezeten bij een door amerikanen gemaakt kampvuur. Op z'n Amerikaans, zij doen Australië en Nieuw Zeeland in 2 weken.

Opvallend vinden we de mooie meren hier in Nieuw Zeeland. Er groot en zonder het toerisme rondom zoals we dat van de meren in Europa kennen. Geen huizen rondom de meren, geen wegen die overal over de bergen heen gaan. Een enkele weg, weinig keus. Weinig watersport op de meren, op een enkele plek na geen rondscheurende speedboten. Bevolking is hier overal erg vriendelijk, willen weten waar we vandaan komen en wat we gaan doen en zijn makkelijk aan te spreken. Geven adviezen waar we het beste heen kunnen gaan en welke wegen het mooiste zijn.

Wij genieten nog steeds van onze reis!! Wordt vervolgd.

1. Thea:
    Schitterend!!!
  2. Anke:
    12 maart 2018
    Heel mooi Hetty en Chris. Volgens mij kom jij weer asociaal bruin terug Hetty.
  3. Wilma Van der goot:
    jullie zien veel , genieten
  4. Jacqueline:
    13 maart 2018
    mooie foto,s en hele mooie natuur.
    jullie genieten wel gr. Mama
  5. Inge:
    14 maart 2018
    hallo Hetty en Chris, waauuw mooie foto's!! En wij hier maar werken!😉 geniet er samen maar lekker van!